Egy jó könyvmarketing számos elemet tartalmaz, és a lehető legtöbb platformot használja, hogy minél több emberhez eljusson. Ma már nem elegendő néhány Facebook bejegyzés, hiszen sokkal több audiovizuális tartalmat fogyasztunk, mint amennyi szöveget olvasunk ráadásul az ilyen tartalmakat az algoritmusok is jobban kedvelik.  Éppen ezért, hogy megragadjuk a potenciális olvasók figyelmét,  képekkel és videókkal is érdemes kommunikálnunk a nagyobb siker érdekében. Ez a mondat azonban önmagában még üresnek hangzik. Hiszen számos könyves videó kering az interneten, amik egyáltalán nem keltik fel az olvasók figyelmét. Hogy miért? Mert hiányzik belőlük az a valami, amitől kedvet kapunk az olvasáshoz.



Ez persze elsőre szinte kivitelezhetetlen ötletnek tűnik. Hiszen a legtöbb esetben már a könyv kiadása is rengeteg pénzt felemészt, és alig marad valamicske a marketingre, és legtöbbször az a kis összeg is egy perc alatt elfogy a fizetett Facebook hirdetésekre, és néhány recenziós példány szétküldésére. Ugyan az Instagram használata számos új lehetőséget adott azoknak is, akik kevesebb keretből szeretnének egy ütős marketing kampányt létrehozni, a könyvtrailerek világa azonban egy olyan univerzumnak látszik, ahol csak a kiváltságosak tudnak jelentőset alkotni.

Ez persze ebben a megfogalmazásban nem teljesen igaz. Tény, hogy egy könyvrailer elkészítéséhez nagyobb technikai felkészültségre, és bizonyos videószerkesztő programok ismeretére van szükség, de néhány példa elemzésén keresztül bebizonyítom, hogy akkor is lehet jó trailert készíteni, ha nincs mellettünk egy egész stáb.

1. Mutassuk be a karaktereket!

Rácz- Stefán Tibor Fogadj el! című könyvének trailere egyáltalán nem nagy költségvetésű, a legegyszerűbb ötletet dolgozza fel, és mégis működik. Ez a videó ugyanis bemutatja az egyik szereplőt, méghozzá úgy, hogy kiragad a könyvből egy olyan részletet, amelyből megismerhetjük a hős jellemének egy kis darabkáját. A készítők ráadásul egy olyan szeletet emeltek ki a szövegből, amely tele van érzelmi feszültséggel, ez pedig fokozza a kíváncsiságot. Megismerkedünk az egyik szereplővel, miközben szavai az érzelmeinkre és a kíváncsiságunkra hatnak. Ez az alapja egy jó trailernek.


 

2. Hasson a zene!

Sarah J. Maas könyvének "előzetese" szintén jó inspirációs forrás lehet. Ez sokkal elemibb, és sokkal inkább hasonlít egy reklámhoz, mint egy hagyományos trailerhez, de működik. Miért? A könyv hangulatához illő erős zene megadja a videó alaphangulatát. Egyetlen kép szükséges hozzá, amit egy jó programmal mi is kedvünkre mozgathatunk, és néhány rövid mondattal igyekszik a legfontosabb információkat elmondani a könyvről. És ennyi elég is. 



3. Kell egy ütős forgatókönyv!

Kocsis Noémi A dajka című könyvének trailere már-már a mozifilmekét idézi. Egy ilyen videó megszületéséhez már egy erős forgatókönyvre és egy kisebb stábra is szükség van.  Ez az előzetes azért működik jól, mert ugyan a könyvből egyetlen szót nem idéz, megmutatja nekünk a cselekmény (vélhetőleg) kiinduló konfliktusát, és él a suspence adta lehetőségekkel. Hiszen a videó nézése közben egy halom kérdés megfogalmazódik bennünk. Kié a gyerek? Mi történik vele? És egyáltalán ki ez a nő?



Összességében véve tehát a könyvtrailerek univerzuma korántsem annyira félelmetes, mint amennyire elsőre gondoljuk, hiszen viszonylag kis költségvetésből is készülnek jól működő előzetesek. Azoknak azonban, akik minden pénzüket elverik az előkészítés valamelyik fázisára, még mindig ott van a humor és az önirónia, ahogyan ezt az utolsó példában is látható:


Az Ön könyvének is szüksége lenne egy ütős előzetesre? Keressen bizalommal!